Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen en het gevoel hebben erbij te horen.
Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.
De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren. Dit staat in onze visie beschreven.
Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.
Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. Zo creëren we een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.
Op onze school hanteren we het antipestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het meenemen van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.
Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, blijven wij in gesprek. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.
Voor het antipestprotocol: klik hier
Uitgangspunten
De school is een plek zwaar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet dat het volgende gedrag zichtbaar is:
Voor leerlingen:
- Je gaat respectvol omgaan met de ander. Je geeft ruimte om de anders zichzelf te kunnen laten zijn;
- Je zorgt ervoor dat je tijdens de lessen en de pauzes op jezelf let en op een positieve manier met de ander omgaat.
- Je weet dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze is;
- Je weet bij wie je terecht kan als er problemen zijn;
- Je mag verwachten dat je serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
- Je mag verwachten dat er duidelijke afspraken over dit alles zijn
Voor ouders/verzorgers:
- De ouders/verzorger kan erop vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
- De ouders/verzorgers weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
- De ouders/verzorgers ervaren een open oor vinden voor problemen;
- De ouders/verzorgers ervaren dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
- De ouders/verzorgers hebben zicht op duidelijke afspraken over dit alles.
- De ouders/verzorgers kunnen op een respectvolle manier op school een gesprek voeren over incidenten, zorgen over hun kind etc.
Voor medewerkers:
Voor de omgeving/de buurt:
- Onze omgeving heeft geen overlast van leerlingen die buiten het plein verblijven
- Onze omgeving ervaart geen last van vandalisme, vervuiling of diefstal;
- Onze omgeving ervaart dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
- Onze omgeving ervaart dat hun signalen worden opgepakt en problemen worden aangepakt.
Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.
Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom omgaan met pestgedrag, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.
Tassencontrole
De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle leerlingen en het personeel. Om deze veiligheid te waarborgen, heeft het managementteam (MT) het recht om bij vermoedens van strafbare feiten of constatering van strafbare feiten, tassen te controleren. Bij deze controle maakt het MT altijd een afweging in het belang van de privacy en het belang dat de school heeft bij de inzage. Het doorzoeken van tassen is met name toelaatbaar bij een concrete aanleiding (een gepleegde overtreding) en een zwaarwegend belang (veiligheid van de school bijvoorbeeld).